2015. július 8., szerda

Fekete-fehér, avagy a drámai felüdülés – Federico García Lorca: Bernarda Alba háza

Tudván, hogy mire neveztünk be, biztosan senki sem számított egy könnyed nyári színházi estére. Lorca darabja nyomot hagy bennünk, ha akarjuk, ha nem. Pláne akkor, ha az élet, a legnagyobb játékmester még rá is tesz egy lapáttal. 


Az előadás rendezője, Béres László a kezdés előtt a közönség elé állt, és egy szomorú hírt jelentett be. Ponciát, Bernarda szolgálóját alakító Kara Tünde ugyanis egy korábbi szívroham miatt még korházban fekszik, az előadáson így nem vehetett részt. De a rendező és társulat úgy döntött, nem helyettesítik beugrással a színésznőt, hanem vetítéssel és hangbejátszásokkal pótolják majd hiányát. Első hallásra mindez rémítően hangzik, s nem is igazán tudom elképzelni mindez hogyan is történik majd.


De szerencsére nem volt sok idő a töprengésre, hiszen az érzelmektől túlfűtött spanyol falu máris életre kelt a Városmajori Szabadtéri Színház színpadán. A forró hangulatról folyamatosan gondoskodott a zene és tánc által megidézett flamenco világa. Ahogy felgördül a függöny, gyászol a falu, de legfőképpen Bernarda és lányai, elhunyt a családfő. Ám itt nem egy egyszerű gyászról van szó, hanem egy olyasfajtáról, amely mélyen szunnyadó indulatokat gerjeszt az anyában. Az egy fedél alatt élő, fogságra ítélt nőknek csak a szenvedés jut, s a kegyetlen Bernarda nem ismeri többé az anyai szeretet fogalmát. Minden alkalommal, amikor valamelyik szereplő már nem tudja magába fojtani keserű érzelmeit, vagy pergő ritmusú táncba kezd, vagy dobpergés kíséri a tetteit. Ettől néha furán érzem magam, mert hát látom én, hogy szegénynek éppen most nagyon rossz, de megpróbálok ettől elvonatkoztatni, s inkább azokra a pillanatokra koncentrálni, amelyeket főként a két kisebb lányt alakító színésznők játéka ad. Jólesik, hogy visznek magukkal, ott vagyok, velük érzek.  Szerencsésen bebizonyosodik, hogy aggodalmaim fölöslegesnek bizonyultak a hiányzó szereplőt illetően. Kifejezetten jól működött, hogy Poncia fontosabb jeleneteit egy óriási vásznon követhettük végig, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy ő volt az egyetlen olyan alak, aki szembe mert szállni Bernarda zsarnokságával. Kara Tünde hiánya kézzelfogható, de mégis, még így is, tud adni az előadásnak, ott van a lányok oldalán, nem adja fel a harcot.  


Az este hosszan tartó tapssal zárul, ami jár is az alkotóknak, amiért erre a szűk két órára sikerült minket elrepíteniük spanyol földre. A Berbarda Alba háza egy olyan világba enged bepillantást, amelyet érdeklődve figyelünk, de biztosan nem fogunk szomorkodni, amiért nem akkor és ott élünk. Ahogy magunk mögött hagyjuk a széksorokat, magunkban azért örülünk, amiért ez „csak” színház volt, és nyugodtan (?) elsétálhatunk a fülledt pesti éjszakában.

Horváth Fruzsina

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése